Ekspedientka z uśmiechem - terminal płatniczy i karta w dłoniach

Odrzucona transakcja – przyczyny braku autoryzacji i odmowy płatności

Odrzucenie płatności kartą w sklepie z pewnością powoduje wiele stresu, a także ogrom pytań. W sytuacji takiej nie powinniśmy jednak popadać w panikę, gdyż zazwyczaj powodem odrzucenia transakcji jest błaha przyczyna, a nie spektakularna kradzież naszych pieniędzy z konta. W tym tekście staramy się odpowiedzieć na pytanie, co robić w takiej sytuacji, a także jakie mogą być przyczyny odrzuceń abyśmy mogli sprawdzić je od razu.

Co robić gdy nasza płatność kartą zostanie odrzucona?

Gdy nasza płatność kartą płatniczą zostanie odrzucona, przede wszystkim nie należy popadać w panikę. Należy dowiedzieć się w pierwszej kolejności, dlaczego płatność nie została dokonana. Powodów takich może być kilka, a wszystkie je staramy się przedstawić poniżej. W następnym kroku należy spróbować płatności inną metodą np. zbliżeniową lub na PIN.

Ekspedientka z uśmiechem - terminal płatniczy i karta w dłoniachGdy i to nie przynosi efektu, możemy skorzystać z innej karty płatniczej lub zapytać się sprzedawcy czy na pewno system odbioru płatności działa poprawnie po stronie sklepu. Gdy nadal nie zidentyfikujemy problemów i nie uda nam się dokonać płatności, powinniśmy udać się do banku i poprosić o pomoc.

Jeśli podejrzewamy, że nasza karta płatnicza mogła paść łupem przestępców, należy zablokować ją jak najszybciej i wyrobić nową. Jest to nieduża cena jak za ochronę naszych oszczędności.

Błąd oprogramowania lub komunikacji z bankiem

Przydatną podpowiedzią, z której warto skorzystać zawsze gdy nasza transakcja zostanie odrzucona, jest pobieranie kopii potwierdzenia odrzucenia transakcji. Często może zdarzyć się iż środki zostaną pobrane, a transakcja nie zostanie zaakceptowana z innych powodów, np. nieotrzymania przez terminal potwierdzenia z banku czy błędów w oprogramowaniu. W takiej sytuacji środki z naszego konta rzeczywiście mogą zniknąć, a nie dokonamy transakcji.

Choć w takiej sytuacji środki przeważnie są nam zwracane w ciągu 24 godzin gdyż błąd zauważany jest podczas okresowego rozliczenia transakcji terminala z bankiem. Posiadając potwierdzenie odrzucenia transakcji, zawsze będziemy mieli dowód iż nie zrealizowaliśmy udanego zakupu.

Brak pieniędzy lub limit kwotowy lub ilościowy na koncie

Pierwszym i najczęstszym powodem odrzucenia transakcji jest rzeczywisty brak pieniędzy na koncie lub limity, jakie sobie założyliśmy. Wbrew pozorom, często to my sami sobie tworzymy tego typu problemy. Mogą one zaistnieć, jeśli nie sprawdzamy stanu naszego konta i wydajemy pieniądze bez wiedzy o saldzie naszego rachunku.

W takim przypadku, gdy na koncie bankowym posiadamy mniejszą sumę niż kwota transakcji, której chcemy dokonać, po prostu nie zapłacimy kartą, a transakcja zostanie odrzucona. Dość podobnym przypadkiem jest wykorzystanie limitu dziennego, miesięcznego czy pojedynczej transakcji.

Sprawdź: BLIK – czym jest, jak działa płatność? Jak wygenerować kod? Bezpieczeństwo przelewów i wypłat na BLIK-a

Limit karty płatniczej lub konta bankowego są elementami, na które nie zwracamy przeważnie uwagi. Nie robimy tego do momentu, gdy chcemy zapłacić większy rachunek lub w pewnym momencie intensywnie korzystamy z karty. W takiej sytuacji, nawet jeśli posiadamy pieniądze na koncie bankowym, nie dokonamy płatności w Internecie lub sklepie stacjonarnym, gdyż nie pozwoli nam na to nałożony limit.

Limity takie możemy samodzielnie zwiększać lub zmniejszać w bankowości mobilnej czy internetowej, a także w banku. Warto zatem jeśli nigdy tego nie robiliśmy sprawdzić, jakie posiadamy wartości limitów na naszej karcie płatniczej i koncie bankowym, aby nie być niemile zaskoczonym w sklepie. Warto też ustawić takie limity, które będą zarówno bezpieczne w przypadku kradzieży karty, ale i umożliwiają komfortowe płacenie nią.

Sprawdź: Przelewy Elixir i Express Elixir oraz Sorbnet – czym są? Jak działają?

Uszkodzenie karty płatniczej przyczyną odmowy płatności

Trzecim częstym powodem, dla którego nie możemy zapłacić kartą płatniczą jest uszkodzenie karty. Choć są one niezwykle wytrzymałe, są codziennie narażone na wyginanie, wyciąganie czy ocieranie. Karty płatnicze mogą zatem ulec uszkodzeniu, a poprzez to nasza transakcja nie zostanie dokonana. Uszkodzeniu może ulec sam chip i zostać np. przetarty.

Karta płatnicza może również zostać rozmagnesowana, jeśli płacimy przy pomocy paska magnetycznego, gdy przechowujemy ją blisko innych urządzeń elektromagnetycznych np. telefonu czy komputera. Moduł płatności zbliżeniowych w karcie, czyli cienka nitka anteny zatopiona w plastiku może zostać przerwana pod wpływem wygięcia lub złamania karty.

Próbując ponownej płatności po pierwotnym odrzuceniu, należy zatem spróbować zapłacić inną formą. Często może okazać się, że właśnie uszkodzenie pewnego modułu płatności było przyczyną odrzucenia transakcji.

wonga.pl 750x200px - jedna rata spłacona za Ciebie - Piotr Fronczewski

Sprawdź: Jak i czy można cofnąć przelew? Anulowanie przelewu w mBanku, Santanderze, BNP Paribas

Brak Internetu lub uszkodzony terminal odbiorcy płatności

Dość rzadko, ale również zdarzającą się sytuacją mogącą spowodować, że nasza transakcja kartą może zostać odrzucona, jest błąd po stronie odbiorcy. Może być to np. zanikający Internet w trakcie dokonywanie płatności. Większość terminali płatniczych posiada zabezpieczenia, iż płatność nie będzie mogła być w ogóle rozpoczęta, gdy nie istnieje połączenie z siecią.

Internet może jednak zaniknąć w trakcie dokonywania płatności, kiedy oczekujemy na informację zwrotną z banku, że na naszym koncie znajdują się pieniądze i zostały pobrane. W takiej sytuacji zbyt długie oczekiwanie i brak informacji z banku zostanie potraktowany jako niezrealizowanie transakcji, a płatność zostanie odrzucona. Jeśli jesteśmy pewni, że wszystkie elementy płatności po naszej stronie działają prawidłowo, warto zapytać się sprzedawcy czy jego sprzęt jest funkcjonalny i działa prawidłowo.

Sprawdź: Karty płatnicze: kredytowa czy debetowa – wady i zalety – którą wybrać?

Kradzież pieniędzy z konta bankowego jako przyczyna odrzucenia transakcji

Chociaż wbrew pozorom jest to najrzadsza przyczyna odrzucenia płatności kartami płatniczymi, możemy paść ofiarą przestępstwa, a z naszego konta bankowego mogą zniknąć nasze środki — i to właśnie dlatego nie będziemy mogli zrealizować transakcji kartą płatniczą. Szukając zatem przyczyny odrzucenia transakcji, powinniśmy również bez zbędnych emocji wziąć i taką możliwość pod uwagę.

Gdy na naszym koncie będzie brakowało pewnej ilości środków i nie będziemy pewni, dlaczego ich tam nie ma, należy wykonać krótki audyt i sprawdzić wszystkie ostatnie płatności. Jeśli wśród nich pojawią się takie, których z pewnością nie dokonywaliśmy lub których nie dokonalibyśmy nigdy samodzielnie np. płatności w kasynach czy płatności zagranicznych, należy jak najszybciej zablokować kartę.

Jest to stosunkowo łatwe, gdyż możemy zrobić to zarówno w bankowości elektronicznej w telefonie, dzwoniąc na infolinię czy udając się samodzielnie do banku. Warto również sprawdzać historię płatności regularnie, gdyż przestępcy mogą przez długi czas wyprowadzać z naszego konta małe sumy pieniędzy, które wyglądają niepozornie.

Sprawdź: Nieautoryzowana transakcja płatnicza – co robić? Odpowiedzialność banku